Animerte Dager 1996

Oslo Animation Festival/ Animerte dager ble arrangert for tredje gang 25.-28. april 1996 på Sentrum Scene og Cinemateket. Festivaladministrasjonen bestod av festivalsjef Vibeke Christensen, Arna Marie Bersaas, Hilde Herming, og Anne Katrine Rognerud. Nytt av året var konkurransen for nordisk og baltisk animasjon, og filmvisningene på Cinemateket i samarbeid med Filmens Hus og Barnefilmfestivalen i bydel 3. Til sammen 3000 mennesker besøkte festivalen i løpet av de fire dagene, det er omtrent tre ganger så mange som fjorårets festival. I tillegg til 44 nordiske og baltiske konkurransefilmer, ble det vist spesialprogrammer fra jurymedlemmene og deres studioer, internasjonale programmer, to historiske programmer og to langfilmer. Oslo Animation Festival viste fire av årets fem Oscarnominasjoner, inkludert vinneren A Close Shave.

Filmene

Rundt 150 filmer ble vist i løpet av festivalens fire dager. Filmene kan fordeles i fem hovedgrupper:

Nordiske og baltiske filmer i konkurranse

De nordiske og baltiske landene ble invitert til å delta i konkurransen med filmer produsert mellom 1. januar 1995 og 1. februar 1996. Disse filmene utgjorde i antall omtrent en tredel av hele festivalprogrammet.

Filmprogrammer fra jurymedlemmer

Fem av de seks jurymedlemmene viste egne filmprogrammer fra studioene de representerer. Bettina Björnberg, Marv Newland, Paul Driessen og Alexander Tatarsky er selv animatører, mens Abby Terkuhle viste klipp av MTV-produksjoner. Jurymedlemmene holdt innledninger til sine egne programmer, noe som ble godt mottatt av publikum.

Internasjonale filmer

Programkomiteen plukket ut høydepunkter fra andre festivaler, og filmene ble satt sammen til tre internasjonale programmer. Disse programmene inneholdt mange prisvinnere, og viste et bredt utvalg av teknikker og ideer. Etter at katalogen var ferdig, kom det to nye filmer som også bidro til det høye nivået; Carrotblanca fra Warner Bros. (USA), og Oscarnominerte The End fra Alias Wavefront / Silicon Graphics (Canada).

Historisk program

De historiske programmene ble presentert av filmsamleren Dennis Nyback, og utgjorde to svært forskjellige dokumenter fra filmhistorien. Russeren Wladyslaw Starewicz er en legende innen stop-motion animasjon, og fem av hans sjeldne og makabre melodramaer fra perioden 1911-1933 ble vist.

Det andre programmet Sex, Jazz & War besto av politisk ukorrekte cartoons med kjente tegnefilmfigurer, laget i USA før og under 2. verdenskrig. Disse filmene er laget før sensuren kom, og med et innhold som de store studioene ikke vil være bekjent av i dag.

Langfilmer

To svært ulike langfilmer fikk plass i festivalprogrammet: Toy Story som verdens første helaftens computeranimerte film, og Crumb som en sterk dokumentarfilm om den kontroversielle tegneserieskaperen. Begge filmene var selvsagte deltagere på festivalen, og har på hver sin måte markert seg som viktige filmer internasjonalt.

Konkurranse og prisvinnere

Som Nordens eneste animasjonsfestival vil Oslo Animation Festival legge vekt på å vise filmer fra de nordiske landene. Årets konkurranse bidro til å etablere festivalen som et samlingspunkt for nordiske og baltiske animatører. Over 70 filmer ble påmeldt, og av disse valgte pre-selection komiteen ut 45 til å delta i konkurransen.

Prisen for beste film gikk til Priit Pärn fra Estland, for 1895. Jan Otto Ertesvåg fra Norge fikk debutantprisen for Prosessor. Beste reklamefilm ble Linetest av svenskene Jonas Dalbeck og Stig Bergquist fra Filmtecknarna. Cristopher Nielsen fra Norge vant publikumsprisen, og juryens spesialpris gikk til estiske Mati Kütt for Little Lilly.
Jury og gjester

Juryen besto av seks personer; Bettina Björnberg (Finland), Alexander Tatarsky (Russland), Marv Newland (Canada), Abby Terkuhle (USA), Paul Driessen (Nederland) og Turid Øversveen (Norge). Jurymedlemmene ble plukket ut både med tanke på faglig bredde og at noen av de skulle vise sine egne filmer i festivalprogrammet. Det var viktig å ha nordiske representanter i juryen sammen med internasjonalt anerkjente animatører.

I tillegg til jurymedlemmene hadde festivalen besøk av animatøren Piotr Dumala (Polen) karikaturtegneren Khalil Abu Arafeh (Det palestinske området) og filmsamleren Dennis Nyback (USA).

Utstillinger og stands

Khalil abu Arafeh

I samarbeid med NORAD stilte Oslo Animation Festival ut 18 karikaturtegninger fra den politiske situasjonen i Det palestinske området. Arafeh, født i Jerusalem i 1957, er utdannet arkitekt og har vært avistegner i tre dagsaviser. Med støtte fra NORAD ble de utstilte tegningene også utgitt i bokform. På grunn av den politiske situasjonen i Midt-Østen er avistegnere i en utsatt posisjon. Arafeh sier at ”mens den israelske sensuren forbyr tegninger som kan oppfattes som provokasjon overfor Israel eller landets okkupasjon, publiserer ikke den palestinske redaktøren tegninger som kan oppfattes som kritikk av Palestinas egne styresmaker eller president. Overtredelser av sensuren kan føre til avstraffelse av avisen eller tegneren selv”.

Christopher Nielsen

Utstillingen til Nielsen besto av tegneserietegninger samt celler fra filmen Narverfredag. Filmen vant Publikumsprisen på festivalen.

Silicon Graphics

Under hele festivalen hadde Silicon Graphics stand med demonstrasjon av det nyeste innen dataanimasjon og programvare. Selskapet Alias Wavefront (eid av Silicon Graphics) ble nominert til Oscar for computeranimasjonen The End. Filmen be vist i det internasjonale programmet i tillegg til at det også ble brukt som demonstrasjonsfilm på standen. Silicon Graphics var gjenstand for stor interesse både fra fagfolk og andre.