Møt filmskaperne!

23/10/2018

 

Bak enhver film står det en regissør – den kreative kraften som driver prosjektene fremover. Flere regissører kommer til å delta på årets festival og i denne artikkelen har vi valgt ut noen av dem for å se nærmere på hvem de er og filmene de har skapt.

Og, enda bedre: under “Meet the filmmakers” fredag ​​den 26. Oktober, kl 21.30; vil publikum kunne møte menneskene bak filmene, stille spørsmål og kanskje til og med utbringe en skål.

Lokale stjerner
Først vil vi starte med å presentere noen av de lokale navnene på årets festival. Vi synes det er utrolig kult at disse regissørene har produsert arbeider av så god kvalitet, og dermed plasserer Østfold på kartet både nasjonalt og internasjonalt:

Kristian Pedersen, fra Fredrikstad, ble uteksaminert med en MA i visuell kommunikasjon fra Kunsthøgskolen i Bergen. Han har jobbet som freelance animatør og designer i Oslo, og har produsert animerte poesifilmer i samarbeid med Gasspedal, forlaget Gyldendal og Nasjonalbiblioteket. Kristian har utviklet en distinkt visuell signatur og narrativ stil, og hans filmer har blitt omtalt på festivaler for film, animasjon, litteratur og poesifilm. Han ble tildelt Goethe-Instituttets filmpris på Zebra Poetry Film Festival i Berlin, 2014. I 2016 skapte han den anerkjente kortfilmen Bøygen, som premiere i Annecy og ble utvalgt for The Animation Show of Shows.

Filmen skildrer, i et utrolig animert bildespråk, detonasjonen en atombombe, for å være eksakt den mest beryktede av dem alle: 6. august 1945 var det to soler over Hiroshima. En var begynnelsen på en ny dag. Den andre var kjernefysisk bombe med kodenavn “Little Boy”. Filmen hans, Little Boy, er like fortryllende som den er fryktinngytende.

Konrad Hjemli, fra Sarpsborg, er en del av gruppen av animasjonsstudenter fra Volda som har regissert kortfilmen My Dad is a Dog. Den 20 år gamle animasjonsstudenten har laget animerte filmer så og si hele livet. Han ble intervjuet av NRK Super da han var 13 for en episode av showet Megafon, med tittelen “animatøren”. Han jobbet på kortfilmen Låkt i Haude som ble vist på Frame by Frame 2018.

Filmen hans er et absurd drama om en familiefar som av ukjente grunner begynte å oppføre seg som en hund. Historien fortelles gjennom datterens øyne, og hvordan hun opplever voksende familieproblemer. Filmen foregår i en 1960-talls collage-inspirert verden.

Internasjonal profil
Flertallet av filmene som er vist på festivalen er av internasjonal opprinnelse, disse er både fra konkurranseprogrammene og fra programmet for internasjonal film:

Marianne Bundgaard Nielsen har premiærefremvisning på sin kortfilmdebut Quiet på Fredrikstad Animation Festival. Hun er utdannet ved Det Kongelige Danske Kunstakademi og har jobbet med flere norske animasjonsfilmer som produksjonsdesigner. Hun har mange års erfaring i håndlaget film i multiplane-teknologi. Multiplanekameraet er et bevegelseskamera som brukes i den tradisjonelle animasjonsprosessen som beveger et antall motiver og figurer forbi kameraet i forskjellige hastigheter og i ulike avstander fra hverandre. Dette skaper en tredimensjonal effekt.
Hun er født dansk, bor i Norge, og er tilknyttet Trollfilm animasjonsstudio.

Stille dokumenterer følelser fra en barndom, fra mange barndommer. Den uttrykker mørke hemmeligheter uten narrativ, gjennom en serie med animerte bilder. Barn vil ofte beskytte sine voksne av lojalitet. Ansvarsfølelser og trusler stilner dem.

Dorte Bengtson har jobbet med animasjon siden 1996. Hun ble utdannet animasjonsregissør fra Danmarks nasjonale filmskole i 2008. Vitello (2018) er hennes første film som regissør. Vitello TV-serien (2018) er Dortes første tv-serie. Hennes andre prosjekter har blitt vist og omtalt på flere europeiske filmfestivaler, i Tokyo og Seoul, og i Cannes og Annecy.

I konkurranseprogrammet deltar Dorte Bengtson med kortfilmen Vitello gets a Yucky Girlfriend:
Vitello leker ikke med jenter, og jenta, Kamma, hans nye nabo, er definitivt en jente. En jente som sier at hun har en crazy hamster. Og Vitello har skikkelig lyst til å se en crazy hamster, men når han besøker henne for å se hamsteren, forteller Kamma plutselig Vitello at han er kjæresten hennes …

Bengtsons nye langfilm Vitello blir også vist:
Livet er bra for 7 år gamle Vitello. Moren gir ham så mye spagetti med smør og ost som han bare orker, og selv om de er litt irriterende, liker han å leke med vennene sine Max og Hasse. Men … han har ikke en pappa. Vel, det har han, men han kjenner ham ikke. Så Vitello bestemmer seg for å skaffe seg en far!

 

Jonas Forsman er en senior 3D animatør og visual artist basert i Stockholm. Han studerte økonomi i Linköping, men innså snart at han ønsket å jobbe med animasjon. Etter å ha studert på skoler i London, Viborg og San Francisco har Jonas jobbet i mange studioer rundt om i verden, som DICE (“Battlefield 1”, “Star Wars Battlefront” og “Mirror’s Edge 2”), Weta (“The Hobbit: The Desolation of Smaug “og “Dawn of Planet of the Apes“), Dr D Studios (“Happy Feet 2“) og ILM (“The Great Wall“). Han jobber for tiden for Goodbye Kansas Studios. I tillegg til hans lidenskap for animasjon, elsker Jonas også Bonsai trær og Harley Davidson motorsykler.

I Forsmans film Robot and the Whale (2018) er Lobo en munter robot som bor sammen med sin beste venn Banjo, en nysgjerrig robothund. Sammen planter de trær og redde dyr i nød. En dag møter de en strandet hval på stranden. For å redde hvalen må Lobo overvinne sin frykt for vann, men det er ikke lett – særlig ettersom en enkelt dråpe vann kan kortslutte Lobo.

David Doutel og Vasco Sá ble begge født i Porto, Portugal. De har utviklet sine karrierer parallelt med hverandre og regissert tre animerte kortfilmer sammen: The Shoemaker, Soot og deres siste film Augur. De har begge bidratt til å skape flere prisbelønte kortfilmer. Siden 2011 har de jobbet og samarbeidet i produksjonsselskapet Bando à Parte.

I filmen Augur fryser en hard vinter overflaten av en elv, rett ved huset der to søskenbarn bor. Fordypet i den kalde vinden som blåser inn den dagen vokser frekkheten i forholdet mellom de to, til smertegrensen.