Events Archive - Fredrikstad Animation Festival

ANIMATED SHORT: UKRAINE BENEFIT

ANIMERT KORTFILM: UKRAINE BENEFIT

I en tid som er utfordrende for Ukrainske filmskapere og animatører viser Fredrikstad Animation Festival og Salt i samarbeid med flere Europeiske animasjonsfestivaler vår støtte til det kreative miljøet i et land herjet av krig og invasjon ved å vise et mangfoldig program av Ukrainske animasjonsfilmer. Programmet er kuratert av Linoleum the International Contemporary Animation and Media Art Festival som har vært arranger I Kiev hvert år siden 2014. Festivalen er den ledende formidler av animert kortfilm fra Ukraina. Programmet vil vises i flere Europeiske byer som Amsterdam, Stuttgart i tillegg til Oslo og Fredrikstad.

Amastasiya Verlinska, festivalleder for Linoleum, uttaler:

Våre liv ble for alltid forandret 24. Februar. Ikke bare for Ukrainere, men for alle europere. Mens Ukraina er i full brann, i forsvar for sin egen eksistens, har Ukrainske filmskapere blitt soldater, forsvarer og frivillige.

Vi har ingen illusjon at kunst og kultur skal være et ekte våpen slik situasjonen er nå, det samme med trøstende ord. Men det kan bli en bru mellom oss og Europa, som endelig er klare for å forstå hva som er spesielt med Ukraina, som et ondskapsfullt imperium er klar å starte tredje verdenskrig over, og sette hele verden under atom-fare.

Programmet viser filmer fra Ukraina før krigen.

Alle inntekter som samles inn i forbindelse med går uavkortet til Linoleum slik at de kan fortsett deres arbeid med å støtte Ukrainske filmskapere og animatører. Programmet er samarbeid med KABOOM Animation Festival (Nederland) og Linoleum the International Contemporary Animation and Media Art Festival (Ukraina).

Filmprogram:

UNNECESSARY THINGS
Dmytro Lisenbart
Ukraina – 2020
14 min

Kan en robot adoptere et kjæledyr i fremtiden? – Ja, hvorfor ikke.
Kan kjæledyret være et menneske? – Tja, det kan være mulig i fremtiden.
Kan de være venner? – Muligens ja.
…Og hva vil skje med roboten i etterkant? – Hør her! til helvete med alle de dumme spørsmålene dine.

DEEP LOVE
Mykyta Lyskov
Ukraine – 2019
14 min

Ekte kjærlighet har endelig skjedd i Ukraina! En unik og bisarr satire om den Ukrainske historie og nåtidens realiteter.

THE SURROGATE
Stas Santimov
Ukraine – 2020
6 min

En mann ødelegger redet til en ukjent ufyselig skapning. Men skapningen viser seg å ikke være det mest fryktinngytende monsteret han vil møte denne kvelden.

PAPER OR PLASTIC
Nata Metlukh
USA – 2019
8 min

En immigrant kommer til et land under den første verdenskrigen for å male freske på byens høyeste tårn. Han prøver å tilpasse den nye situasjonen, men fremmedfrykt og gamle regler tvinger ham til å dra tilbake.

UNTIL IT TURNS BLACK
Anastasiia Falileieva
Ukraine – 2019
6 min

Når sannheten lider og ingenting kan endres, virker det å flykte inn i drømmenes verden som eneste mulig vei ut. Fantasien kan lindre smerten, men vent litt – er det kun virkelighetsflukt?

THE DEEP WATER
Anna Dudko
Ukraine – 2020
6 min

Filmer om havfruer er det beste! Og her er en helt fersk en! I denne søte Ukrainske kortfilmen, møter vi en lubben havfrue som er opptatt med å spionere på mennesker gjennom magiske vannkikerter. En dag mens hun spionerer, forelsker hun seg i en mann som hun i blind lidenskap oppsøker i hans bolig.

THE RESPONSIBLE HERO
Roman Lysenko
Ukraine – 2021
5 min

Tragikomisk historie om et redningsforsøk og dens konsekvenser, basert og inspirert av svulstige men sjarmerende Superman filmer fra 70 og 80 tallet. En simpel historie med en munter og nostalgisk atmosfære, kontrastert med en uhyggelig og overraskende slutt.

Åpningseremoni

Tre premierer åpner festivalen på Fredrikstad Kino torsdag ettermiddag. Åpningsfilmen er norgespremiere av den dansk-norske spillefilmen Flee, regissert av Jonas Poher Rasmussen, og en verdenspremiere på den nyligste kortfilmen fra det Oscar-vinnende norske studioet Mikrofilm, Frydenlund Hair Parlour, regissert av Hanne Berkaak. Den finske kortfilmen Flames av Maja Viitahuhta vil ha festivalpremiere under åpningsseremonien. Etter åpningen ønsker TÆPS og Hoi Polloi festival-publikummet, velkommen til sine barer.

Remote WIP Presentation: The House

På dette digitale seminaret vil regissørene av det kommende Netflix-showet The House, holde en «arbeid pågår» seksjonen, med et fokus på hver regissør sitt kunstnerisk tilnærming til showet.

The House er en eksentrisk mørk komedie regissert av de ledende stemmene innen uavhengig stop-motion animasjon; Emma de Swaef og Marc Roels, Niki Lindroth von Bahr og Paloma Baeza. , The House er produsert av Nexus Studios, og fokuserer på et hus og de tre surrealistiske fortellingene om individene som gjorde det til sitt hjem.
Regissørene har laget en «splash» i stop-motion, og har vunnet en rekke priser for sine kort-filmer. Med en forfriskende underteksting-stil har hver av regissørene utviklet en tilnærming til filmskaping som har vært en festivalfavoritt det siste tiåret. Presentasjonen vil gi publikum et unik innblikk i produksjonen av det ekstraordinære animasjonsshowet, utviklet av noen av de største talentene i den internasjonale animasjonsscenen i dag.

Participants

Emma de Swaef & Marc James Roels

Marc og Emma er et filmskaperpar fra Gent I Belgia. Mens Marc bakgrunn er fra live-action, Emma elsker alt som har med håndtverk, bygge høyst taktile og livfulle dukker, miniatyrer og detaljerte kulisser. Arbeidet deres mikser stop-motion og dukkefilm med live-action som skaper en unik humor og ømhet som har gjort at filmskaperne har oppnådd en stor internasjonal anerkjennelse. Duoen har skapt den multi-prisvinnende anatologifilmen This Magnificent Cake! som av den Oscar-vinnende filmskaperne Barry Jenkins ble kåret til årets film og etablerte paret som en av de ledende stemmer innen samtidens stop-motion. øyeblikket regisserer de en episode for den etterlengtede Netflix tv-serien The House, produsert av Londonbaserte Nexus Studio. Deres kortfilm Oh Willy… har vunnet over 80 priser verden rundt, blant annet Caroon d’Or.

Paloma Baeza

Paloma Baeza bruker sin bakgrunn som skuespiller og manusforfatter for å utvikle engasjerende historiefortellinger, hvor pelskledde dukker og subtil humor spiller hovedrollen. Hun samarbeider også med kredible navn som Cilian Murphy og HElena Bonham Carter. Som nyutdannet fra National Film and Teleision School, Paloma utviklet hennes stop-motion og dukkefilm evner, med den animaerte kortfilmen Poles Apart, som vant en Annie og en BAFTA. Kåret som en av Varietys Animatører å følge med på, Paloma ble også kreditert på Alex Garlands animasjons og live-action hybridfilm, The Toymaer’s Secret og vil bringe liv til livet og virke til den ikoniske Meksikanske kunstneren Frida Kahlo, i en ny animasjonsfilm som for øyeblikket er i produksjon hos Univerasl Content Group.

Niki Lindroth von Bahr

Niki Lindroth Von Bahr er en mester i håndverk og en kunstner som elsker å jobber med dukker og setdesign laget for hånd. Ved bruk av stop-motion og dukkefilmteknikker gir hun liv til sine karakterer. Hennes umåtelige engasjerende historier bærer preg av svart humor, men et vagt surrealistisk filter. Hennes kortfilmer Bath House og Tord & Tord er vist på festivaler verden rundt., inkludert Sundance, filmfestivalen i Berlin og i Annecy. Hennes tredje film, den apokalyptisk musikalen The Burden, var en del av sideprogrammet Director’s Forthight i Cannes, og har plukket opp en rekke tilgjengelig metallgjenstander på festivaler og prisutdelinger. Hun er også kåret av Variety’s årets topp 10 animatører.

Edufest: Anna Mantzaris & Gina Thorstensen

To kjente skandinaviske filmskapere vil bli presentert i vårt seminarprogram for videregående elever.
Seminaret inkluderer foredrag av to anerkjente skandinaviske filmskapere som har internasjonale animasjonskarrierer. Første foredrag er av svenske Anna Mantzaris, en prisbelønt kortfilm-skaper som har jobbet på Wes Andersons Isle of Dogs og har hatt suksess med sine egne filmer. Anna jobber med dukke-animasjon, der forskjellige materialer og teksturer skaper en unik stil. Filmene hennes er ofte morsomme, med alvorlige undertoner. På seminaret vil hun snakke om hvordan hun lager filmene sine og gi elevene innsikt i stop-motion animasjon.
Det andre foredraget blir holdt av Gina Thorstensen, som har en lang karriere som en illustratør, kunstnerisk leder og designer for flere internasjonale prosjekter. Thorstensen har jobbet med egne prosjekter og store produksjoner innenfor animerte spillefilmer og kortfilmer, illustrasjoner, og grafikk, i Barcelona, Berlin og København. På seminaret vil hun presentere hvordan hun går frem for å skape sitt unike univers og karakterer for animasjonsfilmer.
Seminaret er åpent for alle gjester med industri- eller studentpass.

Participants

Gina Thorstensen

Gina Thorstensen er en kunstner som arbeider innen mange felt som animasjon, illustrasjon, veggmalerier, skulpturer og VR. Arbeidet hennes har blitt vist på et utall utstillinger og i forskjellige publikasjoner i tillegg til filmfestivaler over hele verden.
Hun har jobbet som kunstnerisk ansvarlig og designer på flere animasjonsfilmer – senest på den prisvinnende langfilmen Marona’s Fantastic Tale av Anca Damian – og har regissert flere animerte musikkvideoer, blant annet for Gotye.
Gina har en B.A. i kunst og design fra La Escola Massana i Barcelona og en M.A. i film og nye medier fra den Norske filmskolen.

Anna Malin Mantzaris

Anna Malin Mantzaris er en prisvinnende svensk animasjonsregissør. Hun elsker å jobbe med forskjellige teksturer og materialer, for å gi arbeidet hennes en håndlaget følelse. Hun jobber ofte med humor og ufullkomne karakterer. Hennes kortfilmer har vunnet over 60 internasjonale priser, inkludert Europeisk Animasjonspris, Vimeo Årets beste, Walt Disney pris og Publikumsprisen i Ottawa internasjonale animasjonsfestival. Anna har en M.A. i animasjon fra Royal høgskole i kunst og har nylig jobbet med Wes Anderson’s Isle of Dogs. Hun underviser også tidvis og har blant annet vært gjesteforeleser ved Royal College of Art, Universitetet i Stockholm, Designhøgskolen i Barcelona og Hyper Island.

Symposium: Animation and Science

Animasjon brukes for å formidle vitenskapelige data på en engasjerende og effektiv måte, samle informasjon og fjerne komplekse ideer slik at et bredt publikum kan tilegne seg viktig kunnskap.
Fra infografikk og reklame til kunstfilmer og retorikk, bruker vitenskap animasjon for å kommunisere. I Symposium: Animation and Science, som er satt sammen i samarbeid med Høgskolen i Volda, vil norske og britiske akademikere debattere og belyse animasjonens bidrag som en kanal til vitenskapelig kommunikasjon. Direkte fra London vil animasjons-produsenten Abigail Addison og professor Serge Mostowy diskutere deres erfaring med å bruke animasjon for å formidle funn fra forsknings-vitenskap. Mens filmskaperne Samantha Moore og Ellie Land er tilstede i Fredirkstad for å fortelle om sin tilnærming som kortfilmskapere i arbeidet med å skape unike vitenskapsfilmer.

Participants

Serge Mostowy

Professor Serge Mostowy er en senior forsker på Lister Institute of Preventive Medicine. Han studerte fysikk, evolusjon og mikrobiologi og immunologi (Ph.D) ved McGill Universitet i CAnda. Etter at han hadde gjort sin post-doktorgrad om infeksjonscellebiologi ved Institut Pasteur i Frankrike, startet han hos Imperial College Londoni 2021 for etablere et Wellcome Trust Research Career Development Fellowship. I 2018 ble Serge utnevnt til professor i cellulær mikrobiologi ved London School of Hygiene & Tropical Medicine, der laboratoriet hans undersøker nye roller for cytoskjelettet i medfødt immunitet. Han er den fremste forskeren på sitt fagfelt innen medisin.

Abigail Abbison

Abigail er produsent, programmerer og en regissør hos Animate Projects, et engelsk byrå som produserer prisvinnende, innovative og eksperimentelle filmer. Hun har produsert kortfilmer for Channel 4 sitt program Random Acts; Silent Signal, et storstilt kunst og vitenskaps prosjekt, og Untold Tales, som er et micro animasjonsprosjekt for Instagram. Abigail har også co-produsert den BAFTA nominerte I’m OK av Elizabeth Hobbs, i samproduksjon med National Film Board of Canada. Hun er også festivalprogrammerer for Edinburgh International film Festival og London International Animation Festival.

Samantha Moore

Samantha Moore er en internasjonal prisvinnende animasjons-regissør som bor i England. Hun elsker animasjonens gledesfulle og eklektiske natur. Ingen vil noen gang finne animasjon skremmende, og likevel kan den formidle komplekse ideer til et bredt publikum på en engasjerende måte. Samantha har jobbet med forskjellige emner, fra konkurransedyktig dyrking av søte erter, til banebrytende mikrobiologi, arkeologi, nevrovitenskap og sin egen erfaring med å ha tvillinger. Sam jobber for tiden med et kort animert magisk-realistisk eventyr om dysenteri, A Language of Shapes (2022). Den er finansiert av en Wellcome Trust -pris, og laget i samarbeid med Mostowy-mikrobiologilaboratoriet ved London School of Hygiene og Tropical Medicine. Sam underviser på deltid som førsteamanuensis i animasjon ved høgskolen i Volda (Norge), samt som Senior Tutor i animasjon ved Royal College of Art (Storbritannia).

Ellie Land

Ellie Land er en bristisk animasjonsregissør, akademiker og senior foreleser. Hennes prisvinnende animerte dokumentarfilmer har blitt vist på flere internasjonale festivaler og utstillinger. Nylig ble hennes arbeid på spillefilmen Irene’s Ghost nominert til BIFA Award i 2018 og ble av Guardian kåret til en av de beste filmene i 2019. Henne animerte kortdokumentar Bathroom Privileges laget for det britiske filminstitutt vantAHRC REsarch in Film (Animation) Award. Hun er for tiden i produksjon med en pilot på en 360 dokumentar prosjekt kalt Menopause Realities med produksjonsselskapet ForwardSlash Films. Ellie er leder for animasjonsutdanningen ved Northumbria University og medstifter av animation practice as research symporium og sitter redaksjonsrådet for «Animation Practice, Process and Production» journalen. Hun er også medgrunnlegger av animateddocumentary.com.

Quiz-O-Rama på TÆPS

Bare for anledningen til FAF, vil TÆPS vanlige torsdagsquiz være dedikert til animasjon og film. Med to runder med 20 spørsmål, vil quizen kanskje bli utfordrende, men bare så utfordrende som den trenger å være. Samle team med opp til seks venner, og kom forberedt med skjerpet sinn og spissede blyanter!

Vis din portfolio

Ønsker du å vise frem arbeidet dit til en av festivalens gjester eller partnere? Ser du etter arbeid, men vet ikke hvor du skal starte? Noe ganger kan det være bra å få tilbakemeldinger på arbeidet du gjør. Ta med deg portofolien din og imponer vårt panel med filmskapere og bransjefolk. I 2021 utgaven av festivalen består panelet av:

Christine Burmeister – Creative Producer, Sun Creature Studio (Denmark)
Claus Toksvig Kjaer – Producer, Nørlum (Denmark)

Masterclass I: Chris Ebeling

Chris Ebeling is the co-founder and creative director of Virtually Human. He is an animator, digital artist, and educator with over a decade of industry experience in feature film, animation, Vfx, games, TV, and emerging technology production. In this masterclass, Chris will focus on the topic of «What Blockchain technology means for gaming.» He will discuss what is an NFT and how to use blockchain can be used in new ways.

Participants

Chris Ebeling

Driven by crafting unique visual experiences for Film, TV, Games, and emerging technologies, Chris Ebeling is a world-class animator, creative director, writer, and digital artist having worked on Hollywood blockbusters such as The Lego Movie’s, The Great Gatsby, Gods of Egypt and Happy feet 2. Supplementing his extensive film and VFX background, Chris has successfully directed projects in the real-time space, with experience across games as well as virtual and augmented reality projects. Chris has since moved on to co-found his own digital creative studio, Virtually Human. Here, the core is to keep people, of all ages, emotionally engaged through immersive digital entertainment. Exploring emerging technologies in gaming, data, and mixed reality. With a strong focus to constantly innovate by bridging the gap between the real world and the virtual world, where the two become inseparable. With his extensive experience in games and CG film development coupled with his passion for Virtual and Mixed Reality, Chris’s goal is to help define the visual language and capabilities of these emerging technologies, contributing to understanding and full potential of these interactive media platforms.

Masterclass II: Bee Grandinetti

Bee Grandinetti er animatør, regissør og designer. Opprinnelig fra varmere strøk, nærmere sagt Brasil, har hun utviklet sine ferdigheter verden rundt, fra Belo Horizonte, til São Paulo, London, og tilslutt Stockholm. Hun er spesielt erfaring med å lage 2D karakterer fulle av personlighet og varme. I hennes masterclass vil hun fortelle om sin arbeidsprosess og erfaringen det er å jobbe med den kommersielle delen av bransjen. Fra lekende loops til reklamer og opplysningsfilm. Bee vil dele sine kunnskaper om hvordan utvikle prosjekter for klienter, både store og små, og vil gi innsikt i hvordan hennes tilnærming til animasjon og design, har utviklet seg over årene.

Participants

Bee Grandinetti

Bee Grandinetti, som kommer fra de varme strøk i Brasil, har jobbet hardt og perfeksjonert sine ferdigheter over hele verden. Fra Belo Horizonte, til São Paulo, til Stockholm, til London, har hun lang erfaring i å lage 2D figurer, med gjennomførte personligheter og varme. På siden er også Bee en av grunnleggerne for Panimation (et nettsamfunn for kvinner, trans og ikke-binære mennesker som jobber i animasjons- og stop motion bransjen), og har som pedagogisk konsulent hjulpet Hyper Island å omforme sitt Motion-program.

Masterclass III: Morten Thorning

Årets Hedersgjest Morten Thorning har i sin karriere oppnåd mye, men mest oppmerksom er arbeidet med å skape animasjonsutdannelsen ved Animation Workshop I Viborg, og revitaliseringen av den nordiske animasjonsbrnasjen. Tidligere studenter fra utdannelsen i Viborg har vært viktige for å en voksende animasjonsscene, og har gjort at Danmark har etablert seg som et kraftsenter i en global animasjonsbransje. I denne masterclassen vil Morten Thorninig fortelle om både de kunstneriske og mer kommersielle sidene ved å etablere animasjonsstudiet og hvordan utvikle en animasjonsscene i et lite produksjonsland som Danmark. Han vil også fortelle om sin research på vitenskapsfilmer, installasjoner, og VR produksjoner, som er temaer som årets festival tar opp i seg.

Participants

Morten Thorning

Morten Thorning er grunnlegger, og i perioden 1988 til 2019 var han leder for The Animation Workshop i Danmark. Han har grunnlagt The Drawing Academy (1996), BA in Animation (2003), BA in CG Arts (2007) og BA in Graphic Storytelling (2013). Siden 1997 har han utviklet over 100 profesjonelle kurs relatert til animasjon. I 1997 skapte han det danske programmet for kunstnerisk gjesteopphold for animasjon; Open Workshop som ble kombinert med selskapet og inkubasjon næringsveksthuset Arsenalet. Drevet av sin lidenskap for animasjon, har Thorning gjort det mulig for The Animation Workshop å produsere mer enn 200 animerte kortfilmer, dokumentarer og vitenskaps-filmer, i tillegg til 30 utstillinger, installasjoner og immersive XR produksjoner. Han har også etablert og ledet Viborg Animation Festival (2012) og R & D Center for Animation, Visualization and Digital Storytelling (2017). Gjennom karrieren har Thorning jobbet med kunstnerisk utvikling av animasjon og historiefortelling innen kunst, kultur og kommunikasjon og innen utvikling at visualisering av vitenskap og animert læring. I 2019 var han også en av grunnleggerne av Plastic Art Collective.

Masterclass IV: Uri Kranot

Uri Kranot samarbeider tett med sin partner Michelle Kranot, og prosjektene de arbeider med og presenterer, utmerker seg ved at de utvider animasjonsbegrepet utover det tradisjonelle. Deres kunstneriske tilnærming strekker seg utover eksperimentale sjangre og ikke-kjente medium, som inkluderer tradisjonelle kunsthåndverk og ny teknologi, i moderne opplevelser. I seminaret vil Uri Kranot fokusere på parets nyeste verk, Hangman at Home, som en multimedia opplevelses plattform.

Participants

Uri Kranot

Uri Kranot og hans partner Michelle Kranot sine verk har ekspandert utover det tradisjonelle. Deres kunst strekker seg over eksperimentelle sjangere og ukjente medier, og sammensmelter håndlagde bilder og ny teknologi inn i samtidens opplevelser. De er grunnleggere av produksjonsselskapet TinDrum og ANIDOX, hvor de fokuserer på utvikling og produksjon av animerte dokumentarer. De er også en del av The Animation Workshop, hvor de jobber i diverse nøkkelposisjoner.

New Nordic Animation

Hva skjer I de nordiske landene?
FAF har invitert fire foredragsholdere fra Danmark, Finland, Sverige og Norge for å presentere deres nylige prosjekter. Animasjonsscenen er levende og voksende i alle disse landene, og presentasjonen vil inneholde noen av de heteste regissørene, produsentene og studioer fra det kalde nord.
Forumet er satt sammen i samarbeid med forskjellige nordiske foreninger for animasjon. SAAVA – den svenske foreningen for animasjon og VFX, ANIS – den danske foreningen for animasjon og Finnanimation – en ideell organisasjon dedikert for å promotere den finske animasjonsindustrien. Foredragsholderne på årets forum:
Den selvsendige filmskaperen Lasse Persson, som driver det uavhengige produksjonsselskapet Swedish Ecstasy Film, vil presentere noen av hans nyeste verk. Den finske animatøren og filmskaperen Kaisa Penttilä er i produksjon på en spillefilm Bear Park, som hun vil presentere i New Nordic Forum. Forumet avsluttes med fokus på norsk VR, med presentasjon av tre prosjekter som har vært under utvikling de siste årene. Gina Thorstensen vil presentere en WIP presentasjon av hennes VR-film Kabaret. Bjørn-Morten Nerland fra Stargate Media vil presentere hvordan han jobber med VR, og sammen med regissøren Hilde Kjøs, vil de presentere deres nyeste VR-film Finding Frida. August Volden Skarra vil presentere A meeting between Munch and Ibsen, som vil bli utstilt under festivalen.

Participants

Gina Thorstensen

Gina Thorstensen er en kunstner som arbeider innen mange felt som animasjon, illustrasjon, veggmalerier, skulpturer og VR. Arbeidet hennes har blitt vist på et utall utstillinger og i forskjellige publikasjoner i tillegg til filmfestivaler over hele verden.
Hun har jobbet som kunstnerisk ansvarlig og designer på flere animasjonsfilmer – senest på den prisvinnende langfilmen Marona’s Fantastic Tale av Anca Damian – og har regissert flere animerte musikkvideoer, blant annet for Gotye.
Gina har en B.A. i kunst og design fra La Escola Massana i Barcelona og en M.A. i film og nye medier fra den Norske filmskolen.

Lasse Persson

Lasse Persson er en animatør, regissør og filmprodusent. Han utdannet seg i animasjon i Canada, hvor han også jobbet som en animatør på filmprosjekter ledet av Oskar-prisende filmskapere Derek Lamb og Kaj Pindal. Siden 1995 har han drevet produksjonsselskapet Swedish Ecstasy Film. Lasse har laget mange anerkjente kortfilmer som har vunnet priser på filmfestivaler rundt om i verden, og har blitt vist på TV-kanaler som amerikansk MTV, franske ARTE og britiske Channel Four. Persson sitt utseende er noen ganger mann, og andre ganger kvinne. Som kvinne er hun kalt Lisa Tulin. Et gjennomgående tema i Persson sine filmer er kjønnspørsmål, og i 2013, mottok Lasse/Lisa Premio Maguey -prisen «for din vei som kultfilmregissør» på filmfestivalen i Guadalajara i Mexico. Lasses nyeste filmer er Corona on the fridge, Art on the fridge og Blood on the fridge. Disse tre filmene er basert på tegninger fra førskolebarn. For tiden jobber han med en ny film kalt Scared of Death.

August Volden Skara

August Volden Skara er stop motion-animatør og kortfilmskaper fra Nesodden i Norge. Han ble uteksaminert med en B.A. fra Høgskolen i Volda i 2019 med sin bachelorfilm Et møte mellom Munch og Ibsen, en stop motion-film laget for VR. August er interessert i tradisjonell stop motion-animasjon, men også stop motion-animasjon for VR og for spillutvikling.

Kaisa Penttilä

Kaisa Penttilä er en animasjonskaper, født i 1975 i Helsinki, hvor hun fremdeles bor og arbeider. Hun studerte animasjon i Turku på nittitallet og har jobbet som animasjon freelancer siden det.
Hun har regissert flere kortfilmer som har blitt vist på flere festivaler verden rundt og vunnet flere priser. Kaisa Penttilä største enkelt prosjekt er en 26 episoders TV-serie for barn, Boris the Råt Mends his Ways, som hun skrev og regisserte sammen med Leena Jääskeläinen og som fortiden kringkastes på finske YLE.
Kaisa Penttilä har også vært lærer ved flere utdanningsinstitusjoner og prosjekter, som universitetet i Aalto og media utdanning for kvinner i Somaliland i 2013. For tiden er hun i produksjon med den animerte langfilmen Bear Park.

Hilde K. Kjøs

Hilde K. Kjøs er en prisvinnende dokumentar regissør og filmfotograf, utdanne som fotograf ved Manchester Metropolitan University i England. Kjøs var med å startet Mica Film AS i 2003 og har siden holdt hus i Oslo, regissert og produsert dokumentarer, som har blitt vist på en rekke internasjonale film festivaler og fjernsyn. Siden 2019 har hun jobbet i VR, utviklet opplevelsesr basert på virkelige hendelser.

Bjørn-Morten Nerland

Bjørn-Morten Nerland er en XR produsent bosatt i Oslo. Han har 10 års erfaring med immersive medida og interaktive produksjoner, i alt fra utstillinger, dokumentarer til reklame og musikkvideoer og kort filmer. Han er med-grunnlegger av Stargate Media. Bjørn-Morgen har Bachlore i mediateknologi fra Høgskolen i Lillehammer og har blitt nominert fra Gullrutens pris flere år på rad, inkludert «Årets Inovasjonspris». Han har også mottatt Webby Award for beste bruk av Interaktiv video.

Søren Fleng

Søren Fleng  er en animasjonsprodusent og utøvende produsent med over 20 års erfaring og er styreformann for den danske animasjonsammenslutningen ANIS. Søren bor og jobber i Viborg og er en del av det kreative kontorfelleskapet Arsenalet, hvor han selskap Happy Flyfish  Rights ApS holder hus.

Som produsent har han vært involvert Angry Birds Toons serier, med over 4milliarder seere, Elleville Ellfrid TV-serien, Olsenbanden og mange andre. Ved siden av vanlig underholdning, Søren jobber også med animasjon som et effektivt og funksjonell verktøy.

Animation Production Day

23. oktober 2021 arrangerer den Virke Produsentforeningen, i forbindelse med Fredrikstad Animasjon Festival, Animasjonsproduksjonsdagen. Dette er for animasjonsprodusenter og folk som er interessert i produksjon av animerte langfilmer, kortfilmer og TV-serier. Fokuset for årets produksjonsdag vil være den kreative siden av animasjonsproduksjon.

Programmet inkluderer et bransjeseminar og spørsmål og svar med produsenten Don Hahn (produsenten bak klassikere som «Løvenes konge», «Ringeren i Notre Dame», «Skjønnheten og udyret» og mange fler). Produsenten Claus Toksvig Kjær (produsent av «Kalamita», «Sangen fra havet», «Apestjernen» og amnge flere) og produsent Frederick Howard (produsent av «Julekongen», «Kaptein Sabeltann», «Skatten i Lama Rama», «Vikingskool» og mange fler) vil delta digitalt og dele sin produksjonserfaring og hvordan de jobber med kreativitet. I tillegg vil norske produsenter gi oss en sniktitt i deres nåværende filmer under produksjon; Qvisten vil vise pågående arbeid fra «Helt super» og Mikrofilm vil dele nytt arbeid fra «Titina».

Produksjonsdagen er delt inn i tre deler, og to av våre gjester deltar eksternt fra Los Angeles:
<br> Del 1:
14.00–14.45: Norske produsenter (Qvisten/Mikrofilm mm.)
14: 45–15: 30: Bransjeseminar med Frederick Howard og Claus Toksvig Kjaer

<br> Del 2:
16.00–16.45: Bransjeseminar med Philip LaZebnik
16: 45–17: 30: Bransjeseminar med Matthew Luhn

<br> Del 3:
17:45–18:45: Bransjeseminar med Don Hahn

Participants

Don Hahn

Don Hahn begynte å jobbe med Peter og dragen for Disney i 1976. Han jobbet som produsent i Hvem lurte Roger Rabbit? og produserte senere Skjønnheten og udyret, Løvenes konge, Ringeren i Notre Dame og Atlantis: En forsvunnet verden. I 2017 produserte Hahn en live-action spillfilm av “Skjønnheten og udyret”. Don Hahn har også regissert og produsert flere dokumentarer om animasjon, som Waking Sleeping Beauty, Richard M. Sherman: Songs of a Lifetime og Howard. Han har også skrevet flere bøker om animasjon, inkludert The Alchemy of Animation, Walt Disneys Nine Old Men, Before Ever After, Animation Magic og mer.

Matthew Luhn

Matthew Luhn er en regissør, manusforfatter og filmkonsueltn med over 25 års erfaring, i å skape historier og karakterer for studioer som Pixar, The Simpson med flere. Han har vært med å utvikler historier og karakterer for filmer som Toy Story, Toy Story 2, Toy Story 3, Monsters Inc, Monster University, Finding Nemo, Up, Cars og Ratatouille. Matthew driver også kursvirksomhet for selskaper, organisasjoner og andre profesjonelle om hvordan man utvikle og fortelle historier.

Philip Lazebnik

Philip LaZebnik har skrevet en utall manus for tv-serie episoder og langfilmer i Los Angeles og i Europa. Hans manusarbeider inkluderer serier som Disneys Pocahontas og Mulan, og DreamWorks The Prince of Egypt og The Legend og Eldorado. Han var også manusforfatter av flere TV-serier som Wings, Star Trek: The Next Generation og Star Trek: Deep Space Nine. LaZebnik bor nå i Danmark, hvor han har forfattet et stort antall Europeiske og amerikanske filmer og fjernsynsshow. Hans siste verk er en bok knyttet til musikal versjonen av The Prince of Egypt, med sanger av Stephen Schwartz, som for tiden spilles på Dominion Theatre i London, West End.

Claus Toksvig Kjaer

Claus Toksvig Kjaer ere n dansk animasjonsprodusent. Han studerte engelsk litteratur ved universitet i Århus, men skiftet kurs og vendte fokuset mot klassisk tegning og animasjon ved The Animation Workshop i Viborg. Etter endt utdanning, jobbet han på et utalt kortfilmer, før han ble produksjonskoordinator i Cartoon Saloon i Kilkenny Irland i 2006, for deres BBC serie om animerte vitenskapsprosjekt Skunk Fu. Han returnerte til Danmark i 2009 og startet å lede en animerte serie om forskningsprosjekter. For å tiltrekke seg internasjonale co-produksjoner, ble han hyret av Arsenalet som produsent i deres sammenslutning i oktober 2011. I 2013 ble Claus Toksvig Kjaer partner i Nørlum, med et sterkt fokus på langfilm co-produserte studioet Oscar nominerte filmer som Song of the Seas med Cartoon Saloon i 2013 og Long Way North med Sacrebleu og Maybe Movies samme år. En ny mulighet for å co-produsere med Cartoon Saloon kom i 2015, med den 22 minutter lange piloten for Amazon Prime Ediie of the Realms Eternal og i igjen med Disney TV Animation på første sesong av Big Hero 6 – The Series.

Frederick Howard

Frederick Howard er utdannet både fra Westerdals School of Arts, Communication and Technology og Den Norske Filmskolen. Nylig var han hovedprodusent i SF Norge AS, men ble med  Storm Group i 2012, og har siden blitt medeier Storm Films, i tillegg er han også styremedlem i distribusjonselskapet Euforia Film. Frederick har vært leder for Produsentforeningens avdeling for langfilm og medlem i styret i foreningen. Produksjonene hans inkludere Kaptein Sabeltann og skatten i Lama Rama, Den unge Fleksnes, Tv-serien om Kaptein Sabeltann, og langfilmene Amors baller og Julekongen – Full rustning. Frederick deltar i festivalens Nordiske forum som foregår lørdag kveld på Litteraturhuset i Fredrikstad.

 

Frank Mosvold

Frank Mosvold har en master i filmproduksjon fra Loyola Marymount University, Los Angeles. Han har regissert 14 kortfilmer og er skaperen og produsenten for to animerte tv-serier Hubert (26 episoder) og Elleville Ellfrid (104 episoder). Mosvold produserer og co-regisserer hans første animerte langfilm basert på hans Tv-serie om Elleville Elfrid. Filmen hadde premierer januar 2020.

Meet the Filmmakers

Møt filmskaperne bak filmene i festivalens konkurranseprogram for Nordisk-Baltiske kortfilmer. Få muligheten til å spørre om hva du vil, lære mer om filmene – direkte fra filmskaperne, og få innblikk i ideene, prosessene og teknikkene bak filmene.

Spørsmål-og-svar-sesjonen vil i år foregå på Gamlebyens Kulturhus, som er en ny arena for festivalen. Et livlig sted for musikk- og kulturarrangementer i hjertet av den sjarmerende gamlebyen i Fredrikstad.

Animert konsert: Death by Unga Bunga – Andreas E. Lund

Death by Unga Bunga vil i samarbeid illustratøren Andreas E. Lund, skape en unik konsertkveld med bandets musikk og Lund sine 3D-animasjon i forening på Gamlebyen Kulturhus.

Når outsiderbandet Death by Unga Bunga dundrer av gåre med sin ukonvensjonelle rockemusikk, vil de like ukonvensjonell 3D-animasjonene til Andreas E. Lund, sammenblandes til en live opplevelse unikt hva man har hørt og sett før på animasjonsfestivalen.

Under fjorårets Fredrikstad Animation Festival, merket vi oss samarbeidet mellom Andreas E. Lund og Death By Unga Bunga, når festivalen inkluderte musikkvideoen Not Like The Others i festivalens konkurranseprogram for animert oppdragsfilm. Videoen utmerket seg hvor skitten garasjerock og ekspressiv 3D animasjon forenes, i et program som stort sett består av sømløs animasjon i relasjon med et betalt budskap. Derfor tok festivalen kontakt, medet ønske om å utvikle samarbeidet for å lage en animert konsertopplevelse. Konserten blir et eksperiment for å se hvor vi kan ta en 3D animert konsert opplevelse tilbake til rockens rå røtter.

Participants

Death By Unga Bunga

Death By Unga Bunga er i støtet om dagen. De spilte 2020s kuleste streamingkonsert med Once Upon A Time In Deadwood City, har lansert sitt eget øl og forstyrret fredagstacoen med sin opptreden på Lindmo. Nylig slapp de sitt sjette mesterverk, albumet «Heavy Male Insecurity». I tillegg til voldsomt skryt i hjemlige medier har plata også blitt hyllet av tungvektere som NPR, AllMusic, Classic Rock Magazine, m.fl. Death By Unga Bunga spilte garasjerock mens de andre blodfattige ungene spilte såkalt indie, og de meldte overgang til arenarock da garage og psych ble trendy. Med andre ord, gutta vet alt om å være outsidere – eller trendsettere som vi kaller dem. Mens de dundrer ned sin egen sti utenfor mainstreamen, perfeksjonerer bandet stadig kunsten å skrive uimotståelige anthems om å ikke passe inn, mannlig usikkerhet og festing

Andreas E. Lund

Andreas Emil Lund er utdannet illustratør fra Fagskolen Kristiania. Han forvillet seg inn i animasjon under utdannelsen, da han ønsket flere medier og teknikker for sin historiefortelling. Som selvlært animatør har Andreas utviklet en animasjonsstil som ikke nødvendigvis følger almene animasjonsprinsipper, og står i motsetning til illustrasjonfaget hvor man gjerne har måtte avlære seg de grunnleggende teorier for å skape en særegenhet. Animasjonene Andreas lager, har nettopp fungert som metode for å utvikle en særegen stil som illustratør og designer, som virkelig engasjerer og til tider provoserer. Langt fra Oscar-materiale, men en opplevelse ganske utenom det vanlige, som har gjort at Andreas E. Lund har blitt nominert og vunnet priser, både i inn- og utland

Family Day

Søndag er dedikert til festivalens tradisjonelle familiedag, som en fin avrunding av en fire dagers festival feiring. Deltagere i alle aldre kan fordype seg i et stort utvalg av filmvisninger av animerte filmer, workshop og andre morosmme aktiviteter for barn på Fredrikstad Kino. Familiedagen inkludere en gratis førpremiere av Mamma Mø finner hjem, gitt av fesitvalens hovedsponsor OBOS. En åpen animasjons workshop vil bli arrangert av E6 – Østfold medieverksted og andre workshop vil finne sted i byhallen på Fredrikstad Kino. Familiedagen er et samarbeid mellom festivalen, E6 – Østfold Medieverksted, Fredirkstad Kino, Qltuhus og OBOS.

Character Workshop: Celia Kaspar

Kom å lag dine egen animasjonsfilmkarrakter på Fredrikstad Bibliotek lørdag 23. Oktober. Alle mellom 10 og 15 år kan delta når karakterdesigner Celia Kaspar holder et gratis kurs om hvordan utvikle sine egne tegnede figurer. Celia er tysk og har den siste tiden jobbet med den nyeste My Little Pony: A New Generation, hvor hun leder for utviklingen av figurene for filmen. Hun har i en rekke år jobbet innenfor animasjonsfilm og har undervist i tradisjonelle tegning, samtidig som hun har jobbet med å utvikle karakteren både for barnefilm og prosjekter rettet mot ungdom og voksne.
I løpet av denne workshopen vil Celia vise frem hvordan hun arbeider for å skape sine karaktere samtidig som hun vil veilede de unge i hvordan de skal designe sin egen karakter. Workshopen vil foregå på engelsk, men det vil være assistenter tilstede som kan veilede på norsk.

Participants

Celia Kaspar

Celia Kaspar er en frilans karakterdesigner og illustratør som bor i Bielefeld i Tyskland. Siden 2015 har hun arbeidet med forskjellige prosjekter og opparbeidet erfaring i karakterdesign for mobilspill, barnebøker og animasjonsprosjekter for både TV og spillefilmer. Hun har jobbet med prosjekter for studioer som Brown Bag Films og Boulder Media, hvor hun var en av karakterdesignerne for den nye My Little Pon filmen. Hun har også undervist innenfor tradisjonell tegne-animasjon og karakter design i flere år, både ved verksteder og kurs på skoler.

Award Ceremony – Children’s Film

For å hedre fri kunstnerisk arbeid i kortfilm for barn, gir festivalen ut en egen Golden Gunnar for beste nordisk-baltiske barnefilm. 7 filmer er med å konkurrere om utmerkelsen, som vil bli bedømt og plukket ut av en lokal barnejury.
I løpet av seremonien vil også filmer laget av barn og unge som har deltatt på foskjellige workshop i regionen bli vist på det store lerret. Festivalens samarbeidspartnere i E6 Østfold media workshop.
Fredrikstad baserte E6 – Østfold mediaverksted er en viktig partner og medarrangør for festivalens tiltak ovenfor unge, og er et ressurssenter for utdanning innen film, media og animasjon. Medieverkstedet spesialiserer seg på barn og unge og fungerer som et ressurs senter for hele regionen.

Award Ceremony

Som en finale på den nordisk-baltisk kortfilmkonkurransen blir det holdt en prisutdeling på selskapslokalet Phønix lørdag kveld. Festivitetshuset Phønix ble oppført i 1887 i klassisk stil, etabler av byens noble herrer som ønsket et egnet lokale for ball og og sosial sammenkomster.
I løpet av kvelden vil festivalens pris, Golden Gunnar, skal få nye eiere og går til vinnerne av følgende kategorier: Beste kortfilm, beste Langfilm, Beste oppdragsfilm, Beste studentfilm, Publikumsprisen og Grand Prix.

Closing party: KlubbKollektivet

KlubbKollektivet ble etablert i Fredrikstad vinteren 2019 med en visjon om å skape en klubbscene for elektronisk musikk. Musikken servers av DJs med lidenskap for house og techno, og kollektivet har siden oppstart arrangert offentlige og private fester på forskjellige locations i Fredrikstad.

faf