Den femte internasjonale Oslo Animation Festival (OAF) ble holdt på Filmens Hus 22. til 26. april 1998, med offisiell åpning og premieutdeling på Soria Moria Kino. Festivalen viste over 200 filmer, delt inn i ulike programmer: Nordisk-Baltisk konkurranseprogram, internasjonalt program, juryens program, og tema-programmer. Blant årets temaer var tysk animasjon og animerte dokumentarer. OAF 1998 feiret også Donald Duck & Co’s 50-årsjubileum i Norge, med et foredrag holdt av professor Robin Allen, en utstilling, og visninger av klassiske Disneyfilmer.
Festivalen hadde i 1998 ca 5000 besøkende. Det var også en glede å registrere at årets festival, mye sterkere enn tidligere, klarte å samle store deler av den nordiske animasjonsindustrien. Dette kan sees i sammenheng med det faktum at årets festival også arrangerte et finansieringsforum for animerte TV-serier.
Hovedarena: Filmens Hus
I 1998 flyttet OAF fra Kulturslottet Soria Moria til Filmens Hus. Det var flere fordeler i forbindelse med dette trekket: De utmerkede visningsforholdene på Filmens Hus var et klart pluss, og det var nødvendig for en festival som viser 200 filmer å kjøre filmene så bra som mulig. Det nære forholdet til Norsk Filminstitutt og kontakten med resten av den norske filmbransjen var også en fortjeneste oppnådd ved å være lokalisert på Filmens Hus. Dette trekket forbedret festivalens synlighet både innenfor og utenfor den norske filmbransjen.
Hedersgjest
OAF, med støtte fra Institusjonen Fritt Ord, inviterte den tsjekkiske animatøren Jan Svankmajer som årets æresgjest. Dette var første gang Svenkmajer, sammen med sin kone Eva, besøkte de nordiske landene. I animasjonsbransjen er han ansett for å være en levende legende, og det var derfor en ære at han valgte å delta OAF. I forbindelse med Svenkmajers besøk ble det vist et retrospektivt program med hans kortfilmer, sammen med en visning av Svenkmajers første spillefilm Alice (1987).
Det nordiske-baltiske konkurranseprogrammet
Det nordisk-baltiske konkurranseprogrammet er svært viktig for festivalen. I 1998 ble over 100 filmer påmeldt til konkurransen, hvorav juryen valgte 46 filmer for det offisielle konkurranseprogrammet. Årets jury besto av Tonje Bjander (NO), Johan Hagelbäck (SE) og Heikki Jokinen (FIN). Priser ble utdelt i fem kategorier: Beste film/Grand Prix, Beste debut, Beste bruk av animasjon i en reklamefilm, Juryens spesialpris og Publikumsprisen .
OAF, med støtte fra Ars Baltica, inviterte tre baltiske animatører til årets festival. Dette ga baltiske animatører en unik mulighet til å bli kjent med den nordiske animasjonsindustrien. De baltiske animatørene Jurate Leikaite (LIT) , Mati Kütt (EST) og Riho Unt (EST), som alle var representert med filmer i konkurranseprogrammet, var gjester på festivalen.
Juryen og vinnerfilmer
Juryen besto av Hege Ellingsrud (NO), Martin Galton (UK), Gil Alkabetz (TYS) og Paul Berry (UK). Dessverre måtte det femte jurymedlemet, Carole Paulus, kansellere grunnet sykdom.
Beste film/Grand Prix
One Day a Man Bought a House
Pjotr Sapegin, Norge
Prisen for beste film ble presentert av NRK2s Trond Viggo Torgersen.
Juryens uttalelse: «Juryen mener valget om beste film var enkelt. Filmen vi har valgt sto høyt over de 46 andre filmene i konkurranseprogrammet.»
Beste debutfilm
Sigh!
Julie Engaas, Norge
Juryens uttalelse: «Vi mener filmen viser et smart og originalt syn på et merkelig tema. Filmen hadde dybde og jobbet på flere nivåer. Vi følte at det var modig og smart gjort av animatøren å ikke komme i veien for ideen, og ideen fikk lov til å leve.”
Beste oppdragsfilm
Locomacbeth
Jonas Odell, Sverige
Juryens uttalelse: «…vinnerfilmen er for oss nyskapende i sin fremgangsmåte. Den har klart å skape sin egen merkelige, men attraktive verden, og i tillegg klarer filmen å dra oss inn i den. Animasjonen har et fantastisk design, og de ulike stilene satte et interresant preg på filmen, og skapte sterke følelser hos seeren. Det er en veldig sterk film og velfortjent vinner.»
Publikumsprisen
One Day a Man Bought a House
Pjotr Sapegin, Norge
Prisen ble overrakt av Tuborg Norge.
Cartoon
Nytt i 1998 var at OAF hadde blitt en av fem partnerfestivaler i Cartoon d’Or-nettverket. Cartoon, med støtte fra Media, er EUs plattform for europeisk animasjon. OAF nominerer filmer fra det nordiske-baltiske konkurranseprogrammet til Cartoon d’Or – en pris gitt innen Europa. I 1998 ble One Day a Man Bought a House og Sigh! nominert av OAF. Vinneren fra 1997, Sylvain Chomets La Vielle Dame et les Pigeons ble vist under OAF’98.
Tysk Animasjon
Det har blitt en tradisjon for OAF å hvert år fokusere på et lands animasjonsproduksjon. I 1998 var Tyskland i rampelyset. OAF jobbet tett med Goethe-Institut Oslo for å sette sammen de tyske programmene. To programmer ble komponert i forbindelse med det tyske fokuset: Götz Gruner presenterte et program bestående av høydepunkter fra de siste årene med tysk animasjon. Førsteamanuensis ved Høgskolen i Volda, Gunnar Strøm, presenterte et program som fokuserte på eksperimentell animasjon fra Tyskland i 1920-årene, samt norske reklamefilmer produsert i Tyskland i samme periode.
Animert Dokumentar
Det var store forventninger og mye spenning knyttet til visningene av animerte dokumentarfilmer. Aldri før hadde det vært en så grundig presentasjon animert dokumentarfilm som sjanger. Under festivalen ble animerte dokumentarer presentert i tre programmer. Filmene i programmene viste variasjoner i utførelse samt i innhold. Det var også store forskjeller i produksjonsårene; Winsor McCay The Sinking of the Lusitania ble produsert i 1918, mens Mikaela Pavlatovas …Forever and Ever var fra 1998.
Donald Duck & Co 50 år i Norge
I 1998 feiret Donald Duck & Co sitt 50-årsjubileum i Norge, noe som ble markert under festivalen. En utstilling av Lasse Åberg og Sture Hegefors, bestående av originale verker av de mest kjente Disney-kunstnerne, samt moderne kunst inspirert av Disney-universet. Utstillingen inkluderte verk av Carl Barks, Floyd Gottfredson, Keith Harring, Erro og Andy Warhol. Utstillingen ble offisielt åpnet av Lasse Åberg og Sture Hegefors. Ph.d. Robin Allen holdt et foredrag for et utsolgt publikum om europeisk innflytelse i Disneys tidligere filmer. OAF fulgte opp dette med en visning av Disneyklassiskeren Fantasia, og et program med Disney-kortfilmer, inkludert Donalds aller første opptreden i The Wise Little Hen (1934).
Mackinnon & Saunders Ltd.
Den andre utstillingen under 1998-festivalen besto av dukkene fra en av verdens ledende marionetteprodusenter; Mackinnon & Saunders Ltd. Dukker fra noen av de mest berømte animerte filmene produsert på 90-tallet ble utstilt, som Barry Purves Next og Achilles, og Tim Burtons Mars Attacks!. Utstillingen ble supplert med dukker fra Paul Berrys private samling; inkludert dukkene fra James and the Giant Peach og The Nightmare Before Christmas. Georgina Hayns fra Mackinnon og Saunders Ltd stod for den offisielle åpningen av utstillingen.
Barnas Workshop
Hvert år arrangerer OAF barneverksted, holdt av Heidi Bach Dahl. I likhet med de foregående årene, var interessen for workshopen stor, spesielt på lørdag da barna ble tilbudt en tur i en replika av Donald Ducks bil. Workshopen ga barna en innføring i ulike animasjonsteknikker, og en mulighet til å lage sin egen animasjonsfilm. I 1998 ble resultatet av barnas verksted vist under prisutdelingen, som fikk stor applaus fra publikum.
Alien Abduction Party
Etter prisutdelingen på Soria Moria Kino ble det holdt et Alien Abduction Party på den gamle trikkestasjonen på Torshov i samarbeid med Tuborg Norge og Bydel Sagene-Torshov. Festen ble en stor suksess med ca 1000 gjester. Filmen The Year Along the Abandoned Road ble vist sammen med en rekke andre animerte høydepunkter, blant annet vinneren av Grand Prix og publikumsprisen, One Day a Man Bought a House. SISU åpnet festen med sin blanding av moderne musikk, humor og rytmer.
Pressedekning
Pressedekningen i løpet av 1998-festivalen var meget bra. På anmodning fra OAF det ble det gjort en festivalvignett av Mikrofilms Ronald Kabicek Hansen og Jan Knutsen. Vignetten ble vist på alle kinoene i Oslo før og under festivalen. Nesten alle norske TV-kanaler var til stede under festivalen; NRK1, NRK2, TV2, Østlandssendinga og Canal+. Både NRK1s kulturelle program Gydas Vei og NRK2s Filmkontrollen presenterte spesielle programmer med festivalens gjester og filmer. Aviser som Aftenposten, Dagsavisen, VG og Dagbladet, sammen med radiostasjoner NRK P1, P2 og P3, dekket festivalen.