Dette året markerer 30 år siden Fredrikstad Animation Festival startet. Den så imidlertid annerledes ut tilbake i 1994, da den ble holdt i Oslo og gikk under navnet Animerte Dager. Festivalens ånd er den samme, ved å fremme og støtte den nordiske animasjonsscenen, vise det beste av nordisk-baltisk animasjon og tilby seminarprogrammer av høy kvalitet.
Årets utgave starter med vår flotte trailer laget av Heta Jäälinoja. Vi engasjerte denne FAF-favoritten til å regissere og animere årets trailer fordi hennes vakre håndtegnede stil var en behagelig variasjon i våre trailerstiler. Hennes film Nun or Never vant den ettertraktede FAF 2023 Audience Award.
Lyddesign og musikk av Jani Lehto ved Böhle Studios.
Intervju med Heta Jäälinoja, redigert for klarhet og korthet.
Hvordan kom du på konseptet for traileren? Var det et spesifikt tema eller budskap du ønsket å formidle?
Jeg kom på denne ideen fordi min første idé ikke fungerte. Jeg skriblet og syntes tennis-spillerens posisjoner var morsomme, så jeg tenkte at det ville være fint å gjøre noe med dem. Jeg så filmen Challengers og ble virkelig forelsket i lyden av tennisracketen som treffer ballen. Men til slutt passet fysikken til fjærballen bedre til denne scenen. Av en eller annen grunn trodde jeg det ville være lett å lage en lang scene uten kutt, men jeg brukte en liten evighet på å endre timingen noen millisekunder frem og tilbake.
Hvilken programvare og hvilke verktøy brukte du for å lage traileren?
Jeg gikk ned min gamle vei, den hellige treenighet av TVPaint, After Effects og Premiere. Jeg brukte de håndtegnede skriblene som nøkkelbilder i min digitale animasjon. Når jeg tegner digitalt, klarer jeg ikke å få samme frie, sorgløse følelse som når jeg tegner for hånd.
Hva er ditt favorittelement eller scene i traileren? Hvorfor skiller det seg ut for deg?
Min favoritt er ikke bildet, men lyden. Jeg følte at først etter at lyden ble lagt til begynte jeg å tro på denne traileren. Det løftet meg mentalt. Animationsmessig var det gøy å lage en animert zoom for første gang i mitt liv.
Er det noen kommende prosjekter du er spent på som du kan dele med oss?
Jeg ga meg selv en lang sommerferie og er super spent på det! Bortsett fra å gjøre små oppgaver i studio, vil jeg bare sykle rundt Tallinn med venner og beundre de små blomstene og trærne som blir nesten svarte når natten kommer. I år er jeg nesten beruset av sommeren. Naturen er en verdifull ting, og jeg håper vi vil kunne bevare dens rikdom i fremtiden.
Hvordan tilnærmet du deg integreringen av lyd i traileren? Jobbet du med en komponist eller lyddesigner?
Lyd og musikk er laget av Jani Lehto fra Böhle studios. Han var produsenten og lyddesigneren av min siste film Nun or Never, så jeg visste at han ville designe en fin lyd. Jeg skrev noen tanker jeg hadde til ham, men ga ham frie tøyler til å lage sin tolkning. Det er flott når en lyddesigner løfter frem elementene i scenen som jeg ikke selv har tenkt på. Det gir meg mulighet til å se scenen fra et nytt perspektiv.
Heta Jäälinoja er en internasjonalt anerkjent ung animasjonsregissør. Hennes filmer kombinerer livlige tegninger med rik fantasi, gjenkjennelige hverdagstemaer og minimal, men kraftfull historiefortelling. Hennes forrige animasjon Penelope (Estonian Arts Academy, 2016) har blitt vist på mer enn 100 festivaler og har vunnet mer enn 12 priser, for eksempel National Grand Prix 2017 på Tampere Film Festival og Best New Nordic Voice 2017 på Nordisk Panorama.